Czego nie jeść na śniadanie?

09-10-2019

Śniadanie to bez wątpienia najważniejszy posiłek w trakcie dnia. Dowiedziono, że jego regularne spożywanie znacznie poprawia funkcje poznawcze, pamięć, czy koncentracje, a także może przyczynić się do dłuższego życia. Dodatkowo jest to pierwszy posiłek po długiej przerwie nocnej od jedzenia. Dlatego musi zapewnić nam odpowiednią ilość energii. Jednakże po przebudzeniu, na pusty żołądek, nie można wybierać tego co wpadnie nam pod rękę. Istnieją bowiem produkty, które spożywane na czczo mogą wywołać więcej szkód niż korzyści.

Produkty, które należy wykreślić z porannego menu

1. Słodkie drożdżówki – mimo, że są dostępne praktycznie wszędzie i można spożywać je w każdym miejscu, to nie są one najlepszym pomysłem na pierwszy posiłek. Przede wszystkim ze względu na fakt, iż zawierają bardzo dużo cukrów prostych, które dynamicznie podnoszą ilość glukozy we krwi. To powoduje, że trzustka znacznie wzmaga produkcję insuliny. Regularne spożywanie drożdżówek może doprowadzić to nadmiernego obciążenia tego organu, co zwiększa szansę na zachorowanie na cukrzycę. Ponadto cukry proste dodają nam energii na bardzo krótki czas, dlatego już po paru chwilach czujemy się znowu głodni i zmęczeni.


2. Banany - często w porannym pośpiechu łapiemy za ten owoc, ponieważ szybko niweluje uczucie głodu. Jednakże banany zawierają sporą ilość magnezu, który dostarczony na czczo może zaburzyć gospodarkę magnezowo-wapniową organizmu, co szkodzi naszemu sercu. Dodatkowo są bardzo ciężkostrawne, ze względu na obecność pektyn.


3. Kawa - wielu z nas nie może wyobrazić sobie poranka bez małej czarnej. Jest to całkowicie zrozumiałe, ale pamiętajmy o tym, aby nie spożywać jej na psuty żołądek. Kawa wzmaga produkcję kwasów, które mają za zadanie trawić pokarm. W przypadku nie dostarczenia organizmowi żadnych produktów, ich funkcja nie ma sensu, a jedynie szkodzi naszemu żołądkowi. Podrażnienie śluzówki może doprowadzić do wrzodów. Ponadto kawa działa przeczyszczająco i znacznie podnosi ciśnienie krwi.


4. Owoce na czczo, a już w szczególności cytrusy to nie najlepszy pomysł na pierwszy posiłek. Są one ciężkostrawne i zawierają dużo kwasów, które podrażniają żołądek i dolną część przełyku. To może prowadzić do pojawienia się wrzodów i zgagi.


5. Surowe warzywa - są niezwykle ciężkostrawne, przez co wzmagają bóle brzucha, zgagę, wzdęcia i nudności. Oczywiście nie chodzi o to, aby wyeliminować ich obecność w śniadaniowym menu, ale pamiętajmy, aby nie stanowiły one jego głównego składnika.


6. Jogurty i kefiry - zawierają dużą ilość cennych bakterii, które poprawiają pracę naszego układu pokarmowego. Jednakże spożywanie tych produktów na czczo, powoduje, że kwasy trawienne niszczą te wartościowe drobnoustroje.


7. Pomidor - to bardzo zdrowe i bogate w minerały warzywo może stanowić problem dla osób, które zmagają się z problemami żołądkowymi. Zawiera bowiem kwas garbnikowy, który zwiększa produkcje kwasów trawiennych. Proces ten może wpłynąć na powstanie wrzodów i pojawienie się refluksów. Dlatego jako dodatek do kanapki, czy jajecznicy, jak najbardziej, natomiast spożywanie samych pomidorów na czczo to nie najlepszy pomysł.