Makaron sojowy - dowiedz się czy jest zdrowy i jakie ma właściwości

22-05-2019

Przezroczysty makaron sojowy wbrew temu co mówi nazwa, wykonywany jest z batatów, skrobi ziemniaczanej lub skrobi fasoli mung - jednorocznej rośliny o łatwo przyswajalnym białku. Pojawia się przede wszystkim w potrawach azjatyckich, gdzie długości nitek symbolizują jednocześnie nieśmiertelność. Jakie ma właściwości i dlaczego rośnie jego popularność także w kuchniach europejskich?

MAKARON SOJOWY - WŁAŚCIWOŚCI

Wiele osób zastanawia się jakie plusy ma makaron sojowy - czy jest zdrowy, pożywny i czy da się go łatwo przyrządzić. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że jest to produkt niskokaloryczny, czyli na wartość 100 g szacuje się jedynie 157 kcal. Ma też niski indeks glikemiczny (30), dzięki czemu w organizmie nie dojdzie do gwałtownego wzrostu cukru. Zwykły, pszenny makaron może zaburzać równowagę i wraz ze wzrostem cukru, przynieść objawy takie jak np. ospałość i nagły spadek energii. To dlatego, że indeks glikemiczny takiego makaronu to aż 70. Nie wszystkie węglowodany są przyjazne organizmowi. Atutem wersji sojowej jest też duża ilość białka przy jednocześnie małej ilości cukru. Makaron sojowy właściwości ma więc dobroczynne dla osób będących na zupełnie różnych dietach. Skorzystają z niego zarówno diabetycy, jak i bezglutenowcy. Może być również po prostu składnikiem pysznego dania dla pasjonatów orientalnych smaków. Możemy również liczyć na dawkę sodu, potasu, wapnia i żelaza.

JAK UGOTOWAĆ MAKARON SOJOWY?

Makaron sojowy gotowanie upraszcza i optymalizuje. Wystarczy, że wybraną przez siebie porcję wrzucimy do pustego garnka, który następnie zalejemy wrzątkiem. Jeśli kojarzymy przygotowanie owsianki, to tutaj mamy dokładnie tak samo. Pod wpływem gorącej wody makaron, podobnie jak płatki owsiane, pęcznieje. Zwiększa się jego objętość, a po spożyciu człowiek jest szybciej nasycony.

JAK USMAŻYĆ MAKARON SOJOWY?

Istnieje wiele popularnych potraw z tym składnikiem, a wśród nich liderem jest smażony makaron sojowy z tofu i warzywami. Poza makaronem, tofu i dowolnymi warzywami (można skorzystać z mrożonej mieszanki lub ugotować swoje ulubione), będzie potrzebne kilka przypraw. W tym: sól, pieprz, świeży imbir (ok. 3-4 cm), czosnek (3 ząbki), chili (szczypta), słodka papryka (szczypta), pól cebuli, opcjonalnie gałka muszkatołowa (szczypta) i zwykły, biały cukier. Dla poprawy smaku i zwiększenia przyswajalności warzyw, warto skorzystać z sosu sojowego i oleju roślinnego lub oliwy z oliwek. Najpierw smażymy posiekaną cebulę i czosnek, a następnie dodajemy na patelnię małe kosteczki tofu. Potem uzupełniamy to wszystko warzywami i wymienionymi przyprawami. Makaron sojowy dodajemy na samym końcu i to na zaledwie kilka minut (ok. 3). Ta kolejność jest ważna - w przeciwnym razie delikatny z natury makaron ulegnie zwiotczeniu, a potrawa straci na jakości.

INNE INSPIRACJE

Poza warzywami i tofu, można eksperymentować i tworzyć z piersią kurczaka, krewetkami i azjatyckimi sajgonkami. Dobrze prezentuje się (i smakuje!) także jako uzupełnienie zupy. Dodatkowymi przyprawami mogą być z kolei curry i kolendra.