Olej kokosowy - rafinowany czy nierafinowany, jaki wybrać?

18-02-2019

Od kilku lat można zauważyć rosnącą popularność oleju kokosowego. Wykorzystuje się go nie tylko w kuchni, ale też w celach kosmetycznych, bowiem jest on znany ze swoich prozdrowotnych właściwości. Jest dużo zdrowszy od najpopularniejszego (przynajmniej w naszym kraju) oleju rzepakowego. Który olej kokosowy jest jednak lepszy? Rafinowany czy nierafinowany? Dowiesz się, czytając dalej!

Faktem jest, że cena oleju kokosowego jest wyższa, niż choćby wspomnianego przed chwilą rzepakowego, jednak kiedy chodzi o zdrowie, jest ona odpowiednio adekwatna.

 

Czym różni się olej kokosowy rafinowany od nierafinowanego?

Olej kokosowy rafinowany

Pierwsza różnica, która od razu rzuci się w oczy, to jego cena. Biorąc do ręki dwa opakowania tej samej firmy można zauważyć, że olej rafinowany jest często nawet dwa razy tańszy, od nierafinowanego. Olej ten nie posiada zapachu kokosa, ani jego smaku. Sam proces jego pozyskiwania jest bardzo skomplikowany. Używa się w nim wysokich temperatur i różnych związków chemicznych. Rafinacja zwana jest inaczej oczyszczaniem. Mimo pozytywnego nacechowania tego słowa, w przypadku olejów oznacza to oczyszczenie ich z wielu cennych składników, które są dobre dla organizmu. Warto jednak wspomnieć, że olej kokosowy rafinowany jest bardziej uniwersalny od nierafinowanego. Przede wszystkim nie wszyscy są wyznawcami kokosowego aromatu, zwłaszcza w przypadku smażenia mięs. Co więcej, olej rafinowany może znajdować się w temperaturze pokojowej przez naprawdę długi czas.

 

Olej kokosowy nierafinowany

Jest to droższy odpowiednik oleju rafinowanego. Pozyskuje się go najstarszą znaną ludzkości metodą, czyli poprzez tłoczenie. Zazwyczaj w tym procesie nie występuje wysoka temperatura, przez co zachowane zostają właściwości prozdrowotne. Przez fakt, że sposób ten jest najbardziej naturalny, ale też wymaga długiego czasu i jest mniej efektywny – cena za opakowanie jest dosyć wysoka. Olej kokosowy nierafinowany zachowuje aromat kokosa. Nie można go przechowywać tak długo, jak rafinowanego odpowiednika w warunkach pokojowych, ponieważ istnieje ryzyko zjełczenia.

 

Do czego warto używać oleju kokosowego? Jakie ma właściwości?

Zastosowanie oleju kokosowego w kuchni prawdopodobnie nikogo nie dziwi. Kiedy rafinowany warto użyć do smażenia, to nierafinowany świetnie sprawdzi się podczas wypieków, ponieważ wprowadzi dodatkowy aromat kokosa. Co więcej, olej nierafinowany pozwala zmagać się z takimi chorobami cywilizacyjnymi, jak nadciśnienie tętnicze, choroby serca i wiele innych. Mało tego, obniża on również cholesterol!

Nie można jednak zapominać o korzystnym wpływie oleju kokosowego na zdrowie. Faktem jest, że zarówno nierafinowany, jak i rafinowany rodzaj tego oleju znacznie poprawia metabolizm, co wspomaga odchudzanie. Co więcej, poprzez dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości energii słabnie chęć podjadania niezdrowych, często wysokocukrowych przekąsek między posiłkami. Właściwość ta przyda się również dla osób chorych na cukrzycę. Zrzucenie wagi znacznie ułatwia zmaganie się z tą chorobą. Jednak kiedy osoba chora na cukrzycę chce wprowadzić olej kokosowy do swojej diety, powinna skonsultować to ze swoim lekarzem.

Olej kokosowy stosuje się również jako kosmetyk. Najczęściej używa się go do pielęgnacji włosów, skóry oraz twarzy, ponieważ zwiększa jędrność i elastyczność skóry, a także zapobiega starzeniu się organizmu.

Okazuje się również, że nierafinowany olej kokosowy jest skuteczną bronią w walce z łuszczycą! Jest on bogaty w kwas laurynowy, który znacznie zwiększa odporność organizmu. Olej kokosowy idealnie zmiękcza oraz nawilża skórę, a przy tym posiada bardzo przyjemny zapach. Co więcej, przynosi ulgę i jest w pełni bezpieczny.

 

Który olej wybrać?

Mimo, że w artykule kilka razy pojawiła się już informacja o tym, że rafinowany olej kokosowy jest mniej korzystny od nierafinowanego, to nadal w kontekście innych rafinowanych olejów jest bardzo zdrowy, o ile nie najzdrowszy. Kiedy celem jego używania jest smażenie – warto go zakupić. W każdym innym przypadku jednak lepiej będzie zaopatrzyć się w olej nierafinowany, ponieważ jego właściwości prozdrowotne są nieocenione i znacznie poprawiają pracę całego organizmu.