Właściwości i zastosowania mąki orkiszowej w kuchni

19-05-2020

Ostatnimi czasy coraz więcej ludzi interesuje się nie tylko jedzeniem smacznym, ale też zdrowym, bazującym na pewnych składnikach. Z tego powodu rosnącą popularnością cieszy się mąka orkiszowa, która może wydawać się czymś wręcz egzotycznym, a tak naprawdę znana jest na terenach Europy od tysięcy lat. Czy mąka orkiszowa jest zdrowa, jakie są jej właściwości i jak ją wykorzystać?

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że mąka orkiszowa była znana na terenach dzisiejszej Europy już tysiące lat temu, czego dowodzą archeologiczne odkrycia dotyczące prymitywnych społeczeństw żyjących jeszcze w epoce brązu! Orkisz był znany także starożytnym Rzymianom i Izraelitom. Roślina ta jest silnie spokrewniona z popularną dzisiaj pszenicą. Jak to się jednak stało, że na przestrzeni lat coraz rzadziej stosowano orkiszową mąkę? Wszystko jest związane z procesem jej produkcji. Ziarna orkiszu są znacznie większe od pszenicy, a do tego mają twardsze łuski, a więc ich przetwarzanie wymaga większego trudu i czasu. Nie zmienia to faktu, że orkisz jest rośliną o wiele bardziej wytrzymałą i może bezpiecznie wzrastać nawet w stosunkowo chłodnym klimacie. W odróżnieniu od pszenicy nie dotknęły go różne modyfikacje, co wpływa na prozdrowotne właściwości.

Orkiszowa mąka jest nie tylko alternatywą zdrową, ponieważ posiada bardzo przyjemny smak, który jest delikatnie orzechowym, pozbawiony goryczki, a przy tym słodkawy.

Mąka orkiszowa – właściwości

Wiele osób zastanawia się, czy orkisz jest zdrowy, a przynajmniej zdrowszy od pszenicy? Otóż orkisz właściwości posiada w wielu aspektach bardziej korzystne dla ludzkiego organizmu. Jest to związane przede wszystkim z faktem, że jest rośliną bogatą w białko i błonnik, a także pierwiastki, takie jak żelazo i magnez. Dochodzą do tego witaminy, szczególnie z grupy B (witamina B3 i B6). Okazuje się także, że orkiszowa mąka posiada znacznie mniej glutenu, niż pszeniczna, jednak na tyle dużo, by wyrabiane ciasta były odpowiednio sprężyste.

Mąka orkiszowa – wartości odżywcze

W stu gramach mąki orkiszowej znajduje się ok. 330 kcal, 11g błonnika i 14 g białka. Pod względem innych substancji w kontekście zalecanego dziennego spożycia dla osoby dorosłej to 34% witaminy B3, 10% witaminy B6, 34% magnezu i 24% żelaza.

Orkiszowa mąka, a jej wpływ na zdrowie

Orkiszowa mąka łatwo się rozpuszcza, dzięki czemu nie jest trudna w trawieniu. Przez to wymienione substancje przyswajają się stosunkowo szybko. Ze względu na obecność błonnika w jej składzie owa mąka jest polecana osobom chcącym obniżyć swojej ciśnienie krwi i zmniejszyć poziom złego cholesterolu. Dochodzi do tego korzystny wpływ na układ pokarmowy. Chodzi o zapobieganie biegunkom, wzdęciom, zaparciom. Orkiszowa mąka dobrze wpływa na metabolizm, dlatego jest dobrym rozwiązaniem dla osób na diecie odchudzającej. Witaminy z grupy B natomiast regulują gospodarkę hormonalną. Produkty bazujące na opisywanej mące są też polecane dzieciom.

Jak można wykorzystać mąkę orkiszową w kuchni?

W większości przypadków orkiszowa mąka może stać się zamiennikiem mąki pszennej. Co prawda uzyskane z niej ciasto nie będzie w tak dużym stopniu elastyczne, jednak o wiele prościej w jej przypadku zapobiec powstawaniu zakalców. Z tego powodu jest często polecana w przypadku tworzenia chlebów, babek. Zaleca się korzystanie z pewnych produktów, dlatego zapraszamy do skorzystania z produktów sklepu Ekosfera24.pl

Przepis na chleb orkiszowy

Składniki:

orkiszowa mąka – 400 g

letnia woda – 300 ml

drożdże żywe – ok. 12 g

oliwa/olej – 1 łyżka

sól – 1 łyżeczka

cukier – 2 łyżeczki (ewentualnie 1 łyżeczka miodu)

(opcjonalnie można dodać ulubione nasiona, np. słonecznika)

Na początek powinno się rozpuścić drożdże w wodzie. Później należy dokładnie wymieszać mąkę oraz sól i cukier, najlepiej w misce. Kolejnym krokiem jest wlanie wody z drożdżami w środek mieszaniny, trzeba także dodać oliwę i ewentualnie miód, jeżeli to z niego się korzysta. Ciasto powinno się wyrabiać przez kilka minut, by powstała jednolita masa. Jeżeli będzie zbyt mokre – dodać mąki, jeśli zbyt suche – dodać odrobinę wody. Później wszystko trzeba przenieść do foremki wyłożonej papierem do pieczenia, ewentualnie wysmarowanej masłem i wysypaną równomiernie mąką. Następnie należy zostawić ciasto do wyrośnięcia pod przykryciem przez około godzinę, a potem piec przez około 40 minut w 200 stopniach Celsjusza.